El Tribunal de Justícia de la UE desmunta el model espanyol d’abús de temporalitat del sector públic

EL TRIBUNAL DE JUSTÍCIA DE LA UE DESMUNTA EL MODEL ESPANYOL D’ABÚS DE TEMPORALITAT DEL SECTOR PÚBLIC

Comunicat de la Federació Estatal de Treballadores de les Administracions Públiques de CGT (FETAP-CGT)

La Federació Estatal de Treballadores de les Administracions Públiques de CGT (FETAP-CGT) valora la recent sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea de 14 d’abril de 2026, assumpte C-418/24, Obadal, com un punt d’inflexió en la lluita contra l’abús de la temporalitat a les Administracions Públiques de l’Estat espanyol.

El TJUE declara de manera clara que el model espanyol vigent no compleix amb el Dret de la Unió, en no establir mesures efectives, proporcionades i dissuasives per sancionar l’abús de la contractació temporal. En particular, la sentència rebutja expressament que la figura de l’indefinit no fix pugui considerar-se una solució vàlida, en tractar-se d’una relació laboral que manté la temporalitat i la precarietat de la persona treballadora afectada.

Així mateix, el Tribunal europeu descarta que les indemnitzacions taxades amb límits màxims, els processos d’estabilització o el règim de responsabilitat de les Administracions Públiques constitueixin, per si sols o en conjunt, mecanismes adequats per sancionar l’abús. Aquestes mesures, tal com estan configurades en l’ordenament espanyol, no garanteixen la reparació íntegra del dany, ni eliminen les conseqüències, i molt menys prevenen l’abús de temporalitat.

Aquesta sentència és especialment rellevant perquè respon directament a la doctrina del Tribunal Suprem espanyol, que venia sostenint que el sistema actual era suficient i que no procedia el reconeixement de la fixesa per raons constitucionals. El TJUE no imposa de manera literal una solució única, però sí deixa clar que el marc actual espanyol és incompatible amb la normativa europea si no garanteix una protecció real davant l’abús.

Des de FETAP-CGT denunciem que durant anys les Administracions Públiques han utilitzat de manera sistemàtica la temporalitat com a mecanisme estructural, precaritzant l’ocupació pública i vulnerant els drets de milers de treballadores i treballadors.

La sentència del TJUE confirma el que venim defensant des de fa anys: no pot haver-hi abús sense sanció real. I no es pot continuar sostenint un model que, sota aparença de legalitat, perpetua la precarietat i nega l’estabilitat en l’ocupació a qui ha estat exercint funcions estructurals durant anys.

FETAP-CGT exigeix:

  • L’adequació immediata de la normativa espanyola al Dret de la Unió Europea.
  • El reconeixement de la fixesa com a sanció efectiva davant l’abús de temporalitat, única mesura capaç de garantir l’estabilitat i complir a la vegada amb les exigències del Dret de la Unió Europea.
  • La depuració de responsabilitats a les Administracions que han mantingut pràctiques abusives durant anys.

Ens trobem davant d’una resolució que obliga a replantejar de manera profunda el model espanyol d’ocupació pública temporal.

FETAP-CGT continuarà defensant en tots els àmbits, judicials i sindicals, els drets de les treballadores i treballadors afectats per aquest frau estructural.

FEDERACIÓ ESTATAL DE TREBALLADORES DE LES ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES (FETAP-CGT)

14 d’abril de 2026

Be the first to comment

Leave a Reply

La teva adreça no serà publicada.


*