Tornem a l’austericidi

El govern espanyol aprova un sostre de despesa amb un 0,5%, molt per sota de la inflació i de l’augment del PIB

El Govern central ha anunciat recentment a bombo i plateret l’augment del sostre de despesa pública en 199.120 MEUR. Això suposa un augment del 0,5% respecte l’any 2023. En aquest augment es tenen en compte els fons europeus de l’anomenat Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Vist el panorama polític, ens trobem amb dues tendències ben diferenciades. D’una banda, el Govern de coalició PSOE-SUMAR, els seus aliats, i els seus portaveus als mitjans de comunicació de masses, que fan ús de frases grandiloqüents i parlen de “xifra rècord”. I, d’altra banda, la dreta política i mediàtica, amb tots els seus mitjans afins, que parlen d’un gran malbaratament públic.

La situació, en realitat, no és l’una ni l’altra. Malauradament, aquestes noves mesures fiscals s’han fet, com és sabut, per a acontentar les polítiques de Brussel·les, que s’orienten un cop més, de forma clara, a les receptes de l'”austeritat” i de la “consolidació fiscal” que ens resulten ben conegudes. S’ha aprovat un Acord en el qual es fixen els objectius d’Estabilitat per a quatre anys en el conjunt de totes les Administracions, que seran del 3% al 2024, del 2,7% al 2025, i del 2,5% al 2026. Essent l’esmentat Acord la avantsala d’allò que s’incorpori als nous Pressupostos Generals de l’Estat.

Hem de comparar aquest presumpte “augment rècord” del sostre de despesa amb la situació econòmica actual. Amb una inflació a dia d’avui en un 3,8%, si gastem un 0,5% més ens trobem que, en realitat, estem gastant menys. Això implicarà inevitablement un deteriorament dels serveis públics, una major càrrega de treball del personal i una pèrdua del poder adquisitiu del mateix.

Si la comparativa es fa amb les previsions de creixement, ens trobem que és previsible que el creixement econòmic d’enguany sigui al voltant del 2,1%, i al 2024 els indicadors situen el creixement entre l’1,4% i l’1,7%. Les conclusions són clares, el sector públic gasta entre 3 i 4 cops menys del que creix l’economia. Per la qual cosa, les declaracions de la dreta mediàtica sobre malbaratament públic, o sobre un Estat dilapidador, estan mancades de qualsevol fonament.

No hem d’oblidar pas que continuem tenint un sistema d’imposició fiscal més baix que la mitjana europea, per la qual cosa no es recapta el que caldria, que seria una altra forma d’estabilitzar realment els comptes. Continua sense complir-se a l’Estat espanyol un principi bàsic de qualsevol sistema fiscal que pretengui ser progressiu i que aspiri a una redistribució econòmica amb criteris reals de justícia social: Que aquells que en tenen més contribueixin més.

A més, aquest Govern continua en la seva línia de privatitzar serveis públics, encara que utilitzen habitualment per a la seva designació l’eufemisme “externalitzar”. Per la qual cosa s’augmenten les despeses dels serveis públics, en haver de pagar l’IVA i el benefici industrial, i en alguns casos es pot encarir fins a un 36% el servei que rep la ciutadania, per no parlar de la qualitat final del mateix. I es continuen mantenint les vergonyoses “taxes de reposició”, que impedeixen la correcta cobertura de personal a les Administracions, i en el conjunt del sector públic, per a cobrir adequadament les necessitats socials. Unes taxes de reposició que haurien de desaparèixer.

Des de la Federació Estatal de Treballadores de les Administracions Públiques (FETAP-CGT) advoquem per la recuperació de tots els serveis públics i per l’eliminació de les taxes de reposició a totes les Administracions, com a mesures d’autèntica eficàcia fiscal, com a mesures per a rebaixar la desocupació estructural i per a avançar realment en el repartiment de la riquesa social.

RECUPEREM ELS SERVEIS PÚBLICS!
FEDERACIÓ ESTATAL DE TREBALLADORES DE L’ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (FETAP-CGT)
19/12/2023

Comunicat original de FETAP (en castellà): Clicant aquí.